Project Franse wegcode tegen alle EU-principes

Sinds enige tijd weten we dat Frankrijk een wijziging plant in de wegcode, officieel om te voldoen aan de aanpassing van de EU-richtlijn inzake multimodaal vervoer. Samengevat gaat Frankrijk opnieuw voor 40 ton als standaard, met een uitzondering voor binnenlands en multimodaal vervoer. Een nieuwe (Franse!) juridische analyse, maakt brandhout van de plannen, onder meer in het licht van de Green Deal en de Franse Loi climat.


Sofie Brutsaert, COMPETENTIECENTRUM ENERGIE, KLIMAAT & MOBILITEIT
15 juni 2021

De Franse plannen circuleren al enige tijd en zorgen voor veel onrust bij vooral Belgische en Nederlandse transporteurs. Frankrijk heeft immers een ingenieuze manier gevonden om officieel te voldoen aan de EU-richtlijn inzake multimodaal vervoer, maar organiseert in één moeite een indirecte discriminatie voor transporteurs van een andere nationaliteit. De Belgen zouden daardoor het meest getroffen worden, aangezien zij het meest werkzaam zijn op het Franse grondgebied.

Dat zegt niet het VBO, maar wel IDIT (L'Institut du Droit International des Transports), een gerespecteerde Franse juridische studiedienst gespecialiseerd in transportrecht. Maar daar stopt de kritiek niet. De conclusie laat geen misverstanden bestaan: de voorgelegde teksten passen niet in de doelstellingen die de EU als meest belangrijke voor het slagen van het Europese project vooropstelt, namelijk een eengemaakte markt en een vrij verkeer van goederen en mensen. De studie toont onomstootbaar aan dat de beoogde Franse regeling de eengemaakte markt verstoort en een niet objectief verklaarbare restrictie invoert in het vrije verkeer van goederen en personen.

Daarenboven gaan de consequenties van de teksten regelrecht in tegen de Europese doelstellingen m.b.t. het klimaat. Sterker nog, Frankrijk zelf zette zich onlangs in de kijker met verregaande klimaatdoelstellingen. Indien de verandering aan de wegcode doorgaat, bewijst het land dat het enkel papieren ambities koestert!

VBO – Het VBO strijdt al zeer lang tegen de regelingen die de grensovergang tussen België en Frankrijk bemoeilijken. Onze bedrijven zullen met de wijzigingen concurrentieel nadeel ondervinden en bovendien zorgen de geplande restricties voor onbegrijpelijke inefficiënties, met gigantische negatieve gevolgen voor de mobiliteit (meer voertuigen op de weg) én het klimaat (méér CO2-uitstoot dan noodzakelijk). Wij menen dat de regionale ministers van mobiliteit en hun federale collega zo snel mogelijk een gezamenlijke actie moeten ondernemen en hierover het gesprek met Frankrijk moeten aangaan. Volgens onze informatie zou Frankrijk deze wetteksten nog in juni willen goedkeuren, de tijd dringt!

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.