Wat het Belgian Mobility Dashboard ons vertelt over 2022
Het Belgian Mobility Dashboard, dat het VBO en FEBIAC in januari 2022 in het leven riepen, is een voor iedereen toegankelijk platform met kritieke mobiliteitsindicatoren. Het begin van het jaar en de 100e editie van het Autosalon vormen de ideale gelegenheid om uit de opvallendste trends een aantal conclusies te trekken.
Het wagenpark
Het BMD vertelt ons onder meer dat de verkoop van dieselwagens, in het verleden de onbetwiste leider op de markt voor nieuwe wagens, in 2022 sterk is gedaald (-34%), in tegenstelling tot de verkoop van elektrische (+66%), hybride (+40%) en plug-inhybride wagens (+24%) die hun achterstand inmiddels inhaalden. De verkoop van benzinewagens, die ruim voorloopt op de verkoop van wagens met andere motortypes (49% van de verkoop in 2022), is gedaald (-10%).
De elektrificatie van het wagenpark zet zich ook door op de bedrijfswagenmarkt, ondanks het feit dat de verkoop daar over het algemeen sterk daalde (-22%). We stellen een sterke stijging (+158%) vast in de verkoop van lichte elektrische bedrijfsvoertuigen (BEV) en lichte PHEV-bedrijfsvoertuigen (+38%). Wat vrachtwagens (+5%) betreft, is er duidelijk een afnemende belangstelling voor lng-motoren.
Als we kijken naar de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens, dan zien we op het dashboard dat die aanzienlijk is gedaald (-11% met WLTP 104,6 gCO2/km voor 2022). De uitstoot is maand na maand afgenomen en bereikte in december 2022 90,4 gCO2/km. De verbeterde prestaties van voertuigen met een verbrandingsmotor (benzine, PHEV ...) zijn slechts in beperkte mate verantwoordelijk voor die evolutie. De daling is voornamelijk te danken aan het toegenomen aandeel elektrische voertuigen (BEV) en PHEV’s, vooral onder de bedrijfswagens.
Om het verkeer van elektrische wagens mogelijk te maken, is ons grondgebied met steeds meer laadstations uitgerust. Sinds september 2022 steeg het aantal openbare laadstations met meer dan 20%, om tot een totaal van 9.135 laadstations te komen in december.
Bron: Belgian Mobilty Dashboard (1) op 13/01/23
Op de kaart is te zien dat het noorden van het land over meer laadstations beschikt dan het zuiden. Uitschieters zijn Gent en Antwerpen met respectievelijk 474 en 439 laadstations.
Congestie
Met het BMD kunnen mobiliteitsgegevens over een bepaalde periode worden gevolgd. Zo is het mogelijk om een aantal trends, onder meer op het vlak van congestie (die bijvoorbeeld lager ligt tijdens schoolvakanties en weekends) vast te stellen.
In 2022 was er op onze wegen over het algemeen structureel (per uur van de dag) minder congestie dan in 2021. Dat goede nieuws mag ons niet doen vergeten dat die congestie een kost van meer dan 4,1 miljard euro veroorzaakte (bijna 1% van het bbp). In 2022 verloor een werkende gemiddeld 40 uur door congestie, dat is 8 uur minder dan in 2021.
Bron: Belgian Mobility Dashboard (2) op 13/01/23
Het spoor
Wat de treinen betreft, is de stiptheid in het laatste kwartaal van 2022 sterk gedaald, met een bijzonder slechte maand december.
> Voor meer details en een vollediger zicht kunt u het Belgian Mobility Dashboard raadplegen via deze link
> Zie ook Lancering van het Belgian Mobility Dashboard, het eerste Belgische platform met een grote waaier aan kritieke mobiliteitsindicatoren
(1) https://www.mobilitydashboard.be/nl/ev/charging-points-map/
(2) https://www.mobilitydashboard.be/nl/congestion/congestion-length/