Let's Talk, de podcast van het VBO, met Annick Van Overstraeten (CEO Le Pain Quotidien)

In de podcast Let’s Talk, heeft het VBO elke laatste donderdag van de maand afspraak met een sleutelfiguur uit ondernemend België. We gaan er op zoek naar de mens achter de topvrouw of -man. Welke toewijding drijft hem of haar om een bedrijf 24 op 7 te runnen? De passie voor cijfers, de genen, ambitie …? Let’s Talk … vertelt een persoonlijk verhaal, een dynamische businesscase voor en achter de schermen. Luister vandaag naar Annick Van Overstraeten over de basics van haar dromen, haar strategie en haar visie op de markt en maatschappij.

“Ik ben geen carrièrevrouw. Ik geniet van wat ik doe.”

De nieuwe CEO van Le Pain Quotidien, Annick Van Overstraeten, heeft iets met ‘eten’. In positieve zin welteverstaan. Haar springplank in de voedingssector was pralinemaker Leonidas. Ze stond vijf jaar aan het hoofd van de fastfoodketen Quick in België en Luxemburg. Daarna kon ze Lunch Garden van zijn muffe, verwaarloosde imago verlossen. Sinds kort mag ze bakkerijketen Le Pain Quotidien een nieuw elan geven. 

 

'Madame Restaurant'

Annick Van Overstraeten is een naam als een klok in de Belgische voedings- en horecasector. Is ze een tafelspringer? Neen, maar ze weet verdomd goed waar ze naartoe wil. Beter nog: ze weet als de beste wat ze niet wil. In haar job en in haar leven. Toen ze een eerste keer de job bij Lunch Garden kreeg aangeboden, weigerde ze. Ze wilde niet door het leven gaan als ‘madam restaurant’. Uiteindelijk maakte ze de sprong wel. Vandaag draagt ze fier haar titel. “Omdat de sector mij blijft fascineren. Vooral het aspect van de toegevoegde waarde vind ik zo belangrijk: voedsel als grondstof zien evolueren tot een gerecht dat verkocht wordt aan de klant. Dat boeit mij.”

Zitten de basics goed?

Niemand uit haar entourage geloofde nog in de heropstanding van het stoffige Lunchgarden. Maar Van Overstraeten beet zich vast in de ‘onmogelijke’ job. Wie echte toegevoegde waarde wil creëren, moet zijn ‘basics’ goed hebben. Aan die visie houdt ze koppig vast. Ook nu ze recent de leiding kreeg over Le Pain Quotidien, een job waar ze al jaren van droomt. “Omdat het een authentiek merk is, een fantastisch concept en een van de weinige bedrijven met internationale naamsbekendheid. Dat wordt begeesterd door een oprichter, Alain Coumont, die vasthoudt aan de fundamenten van de missie. Wij Belgen willen ons te vaak te veel aanpassen aan andere culturen. Niet goed. Le Pain Quotidien doet wat het is. You buy it, or you don’t.”

Grote dromen koestert onze gast niet. “Ik ben geen carrièrevrouw. Ik geniet van wat ik doe. Telkens bied ik dat tikkeltje meer dan van me wordt verwacht.” Zoals destijds als commercieel directeur bij Leonidas dat bekendstond als een onmogelijk bedrijf met een onmogelijke CEO. “Ik werkte er dag en nacht, maar vroeg me vooraf nooit af ‘what’s in it for me’. De beloning volgde steeds als vanzelf.”

Wie te klein denkt …

De basics van een bedrijf vormen geen puur rationeel gegeven. Ze zijn ook cultuurgebonden. Zo botste het bij Lunch Garden met het Britse investeringsfonds omdat de aandeelhouders volgens Van Overstraeten de Belgische markt niet of onvoldoende kenden. Of die culturele schil internationaal ondernemen niet bijzonder moeilijk maakt? “Wie te klein denkt, zal alleen maar kleine dingen bereiken. Hoog mikken mag op voorwaarde dat de basis goed zit. Zeker in de horeca- of retailsector is het van levensbelang om eerst je producten, diensten, processen, klanten … op orde hebben vooraleer je ver over de grenzen trekt. Wie in onze sector te agressief aan expansie doet, neemt grote risico’s.”

De voedings- en horecasector is vandaag niet de meest onbezorgde sector. Je moet meteen kunnen ingrijpen als de cijfers aangeven dat er iets fout loopt. Het lijkt wel exacte wetenschap. Tegelijk is de sector levensnoodzakelijk. Een mens moet nu eenmaal drie keer per dag eten en de horeca draagt bij tot de mentale gezondheid van de mens. “Een merk, in om het even welke sector, staat of valt met de beleving door de klant. Daar begint het mee. Die emotionele laag steunt op een rist exacte data en processen die ervoor zorgen dat je op het juiste moment het juiste product aan de juiste klant aanbiedt tegen de juiste prijs. Het is één van mijn prioriteiten bij Le Pain Quotidien om de ‘Point of Sales Information’ te automatiseren en maximaal te benutten om de klantentrouw en -binding te versterken.”

Tot in de hemel?

Het succes van elk bedrijf hangt samen met zijn wortels in de markt en de maatschappij. De tijd dat shareholder value het businessdoel bij uitstek was, is voorbij. Vandaag staan stakeholder value of ‘creating value for society’ centraal. Annick Van Overstraeten hoopt dat bij investeerders het vertrouwen groeit “dat het kortetermijndenken niet alleenzaligmakend is. Dankzij de consumenten en bedrijven die almaar bewuster in de wereld staan, zullen we tot een nieuw evenwicht komen tussen shareholder- en stakeholderwaardecreatie. En de kortermijndoelstellingen in lijn brengen met een langetermijnvisie. Zo heeft de COVID-19-crisis alsnog de verdienste dat ze ons deed inzien dat de bomen niet tot in de hemel groeien”. 

Beluister … via Spotify of Apple Podcasts

 

Onze podcastreeks Let's Talk: afspraak elke laatste donderdag van de maand

Zet alvast de volgende Let’s Talk-podcast van het Verbond van Belgische Ondernemingen in uw agenda en tune in! Met als gast Axel Smits (Chairman van PwC Belgium) die honderduit vertelt over zijn passie voor technologie en belastingen. Droge materie? Luister zelf op donderdag 31 december 2020. 

Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.