Disruptie: best practices & strategie

"Technologie verandert zo snel dat niemand nog alles kan. Wie dat pretendeert, is een dinosaurus", stelt Jurgen Ingels, de man achter SmartFin Capital. Rik Vera, CEO van nexxworks, trekt diezelfde beeldende parallel met de prehistorische mastodonten. Volgens hem zijn disruptors gewoon bedrijven die heel slim gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden.

We noemen ze disruptors omdat ze disruptief zijn voor onze business. De dinosaurussen hebben zoogdieren nooit als disruptors beschouwd. Maar op een bepaald moment hebben die zoogdieren wel de planeet veroverd omdat ze zich sneller aan de nieuwe wereld konden aanpassen. De dinosaurussen, die aan de oude wereld waren aangepast, moesten veel tijd en energie steken in het onderhouden van hun eigen grootsheid. Die beeldspraak kan zonder moeite worden vertaald naar de bedrijfswereld van vandaag: veel corporate bedrijven pompen tijd, energie en middelen in het voortbestaan van hun grote, complexe organisatie. Intussen maken start-ups gebruik van de nieuwe mogelijkheden van de hedendaagse realiteit om sneller te reageren. Verdienen ze daarom de naam 'disruptor'?

Waar het in deze Keynotes om draait, is eerder dat we ons moeten afvragen hoe bestaande, sterk verankerde bedrijven met een niet te onderschatten 'legacy' reageren op nieuwe businessmodellen die hun traditionele fundamenten dreigen te ontwrichten. Moeten CEO's zich zorgen maken? Bestaan er best practices om zich voor te bereiden op iets waarvan ze vandaag het concept, de vorm en de impact onmogelijk kunnen inschatten?

Zeven bedrijfsleiders die disruptief zijn of geweest zijn of die met een disruptieve revolutie worden of zijn geconfronteerd, komen hierover aan het woord. Allemaal willen ze dat hun onderneming een disruptieve rol speelt of dat ze reageert – of zelfs anticipeert – op de nakende ontwrichting van hun businessmodel. Het doel van deze brochure is om andere CEO's te laten profiteren van persoonlijk advies en hen te inspireren. Hoewel iedere onderneming, iedere bedrijfsleider disruptie bekijkt en invult vanuit zijn specifieke bedrijfstak, werd ieder interview afgetrapt met dezelfde vraag: Wat is volgens u 'disruptie'?. In deze publicatie vindt u cases en antwoorden, die dan wel verschillend zijn, maar daarom niet minder relevant.

> Download de brochure

> Klik hier voor de videoimpressie van het event waarop de publicatie werd gelanceerd


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.

VBO-NIEUWSBRIEF IMPACT

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.