Diversiteit doorheen de hele bedrijfsvoering

Serviplast is al meer dan 40 jaar actief. Ze nam in 1979 haar intrek in de industriële zone van Bastenaken en kijkt vandaag terug op een succesvol parcours. Het bewijs? De kwaliteit waarvoor ze borg staat trekt heel wat grote groepen aan, uit binnen- en buitenland. In haar industriële pool specialiseert Serviplast zich in kunststofspuitgieten en heeft ze geleidelijk een volledig aanbod aan diensten uitgewerkt. Daardoor kan de onderneming haar klanten vandaag bedienen van productontwerp tot versturing naar alle uithoeken van de wereld: de diensten lopen uiteen van studiebureau en het vervaardigen van tools (mallen) over kunststofspuitgieten en technische assemblage tot verpakking en logistiek. In de bouw heeft Serviplast zich gespecialiseerd in bestrating en waterdichting (platte daken, stormtanken, bekuiping …) en werkt ze hoofdzakelijk in onderaanneming voor bouw- en wegenwerkbedrijven. Ten slotte biedt Serviplast plaatselijke dienstverlening aan voor particulieren, ondernemingen en overheidsdiensten (tuinbouw, schoonmaken van lokalen, terbeschikkingstelling van personeel).

De professionele integratie van personen met een beperking vraagt om een bijzondere organisatie. Aanpassingen van de werkplek, werknemersopleidingen, specifieke omkadering en communicatie vormen de onmisbare basis om iedereen succesvol te integreren. Een beperking beschouwen als een kans om de dingen anders maar even goed aan te pakken, en iedere werknemer een valoriserende baan aanbieden: dat is, in het kort, waar Serviplast voor staat.

UWE kwam in contact met Serviplast naar aanleiding van haar milieustrategie: om haar ecologische prestaties op te krikken integreerde de onderneming in 2011 een Europees project (RIFE) om een gecertificeerd systeem voor milieumanagement in te voeren. In 2012 kreeg de onderneming haar ISO 14001-certificering. Een hele uitdaging voor het ganse personeel, die met succes werd aangegaan. Daar zijn ze bij Serviplast terecht trots op.

De onderneming uit Bastenaken zegt het onomwonden: dankzij haar solide klantenportefeuille en vele projecten in de pipeline kijkt ze de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Ze benadrukt dat haar structuur haar toelaat flexibel te schakelen en zet zich in de markt met kwaliteit en precisiewerk. Serviplast investeert in robotisering om te waken over haar concurrentiepositie, wat niet betekent dat ze op die manier het personeelsbestand wil afslanken. Nog een commerciële troef die ze kan uitspelen, is de mogelijkheid om op een korte termijn kleine hoeveelheden producten te vervaardigen. Zo kan ze de concurrentie aangaan met bedrijven met een gelijkaardig profiel, maar die vooral in Azië gevestigd zijn (India, China ...).

Kortom: Serviplast is een onderneming als een andere! Haar strategie bezorgt haar een benijdenswaardige plaats op de markt, terwijl ze ook volop inzet op diversiteit. De producten die ze bewerkt of vervaardigt hebben een hoge toegevoegde waarde. Exportgewijs is Serviplast overigens aanwezig in de buurlanden (vaak via filialen), maar bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten en China.

Ten slotte is deze sociale onderneming er ook in geslaagd de perceptie bij te sturen. « We moeten rendabel zijn (en hanteren dus geen weggeefprijzen), maar werken ook aan het behoud van onze werkgelegenheid met een minder bevoordeeld publiek, benadrukt het management keer op keer. We vervullen dus onze rol. We voelen dat de klanten ons anders zijn gaan zien. Ze komen niet meer voor een gerust geweten maar om de kwaliteit die we in huis hebben.”  

De cel Leefmilieu van UWE begeleidde Serviplast in de evolutie van haar afvalstrategie. Volgens Benoït Mathelin - destijds milieuverantwoordelijke, vandaag aan het hoofd van de industriële pool van de onderneming - zegt één beeld meer dan duizend woorden: “Om, gelet op onze bijzonderheid, efficiënt te communiceren binnen het bedrijf en te sensibiliseren rond onze sorteerpraktijk, moesten we goed nadenken over een doorzichtige, eenduidige aanpak. Daarom kreeg niet alleen elke afvalstroom een aparte kleur, maar creëerden we ook sensibiliseringsfiches, die visueel aangeven welk afval in welke container mag”. Achteraf bekekenis die visuele aanpak nuttig voor alle personeelsleden. En natuurlijk voor het milieu! Dit is één concreet voorbeeld van hoe je de dimensie ‘diversiteit’ kan inbouwen in alle strategieën van de onderneming. 


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.