De genomineerden van editie 2019-2020 zijn:

  • BSH Home Appliances
    Papillon project
    https://www.bsh-group.com/be/nl/

    Het Papillon Project verhuurt energie-efficiënte huishoudapparaten aan gezinnen in armoede, met als primair doel bij te dragen tot een verlaging van de energie- en waterkosten door verouderde, energie- en waterverslindende toestellen te vervangen. Daarnaast heeft het project als doel levensduurverlengend te werken en materiaalkringlopen te sluiten daar we als fabrikant eigenaar blijven van de toestellen. 
    > Bekijk de video

    “De selectie van het Papillon Project bij de laatste tien kandidaten voor de Belgian Business Award for the Environment is de bevestiging van de maatschappelijke en milieutechnische relevantie van het project, wat onze visie en strategie bevestigt en ons engagement duidelijk in de kijker stelt. Het winnen van de award en de daaraan gekoppelde zichtbaarheid zouden bovendien kunnen leiden tot het uitbouwen van nieuwe partnerschappen voor verdere initiatieven in het kader van de circulaire economie.” 
    Georges Van der Meulen, CEO van BSH Belgium

  • Coca-Cola Services & Coca-Cola Europe
    Chaudfontaine flessen uit 100% gerecycleerd materiaal (rpet)
    https://nl.cocacolabelgium.be/

    Eén van de duurzaamheidsobjectieven van Coca-Cola is om te evolueren naar plastic flessen uit 100% gerecycleerd materiaal, of anders gezegd: 0% nieuw plastic. Het Belgisch natuurlijk mineraalwater Chaudfontaine gaat daarin voorop: het is het eerste merk uit de Coca-Cola-groep en het eerste merk van deze schaal dat al zijn flessen uit 100% gerecycleerde pet maakt (met uitzondering van de dop en het etiket). Ook de secundaire verpakkingen van Chaudfontaine zijn vervaardigd uit gerecycleerd plastic. Deze lancering stimuleert de vraag naar gerecycleerd materiaal en naar een circulaire verpakkingseconomie. Door flessen in rpet te lanceren wordt nieuw plastic bespaard en dringen we de CO2-uitstoot terug met 42%. 
    > Bekijk de video

    “Als grote speler hebben we de verantwoordelijkheid om toonaangevend te zijn op het vlak van duurzaamheid. Met de switch naar flessen uit 100% gerecycleerd plastic zet Chaudfontaine een grote stap op weg naar duurzamere verpakkingen. Ook de plastic verpakking rond flesjes (multipacks) is 100% recycleerbaar en gemaakt van hergebruikt plastic. Maar duurzaamheid is een proces van voortdurende verbetering, en dus blijven we naarstig verder vernieuwen. We zijn dan ook heel blij hiervoor erkend te worden door de Belgian Business Awards for the Environment.” 
    Ben Bijnens, Country Director Benelux bij Coca-Cola Services

  • DuCoop
    ZAWENT Circulaire economie in een duurzame woonwijk
    http://ducoop.be/

    In de nieuwe Genste woonwijk De Nieuwe Dokken creëert DuCoop een toonaangevende circulaire wijk. De combinatie van nieuwe sanitatie, een warmtenet van de 4de generatie en ‘smart energy’-management met valorisatie van restwarmte, afvalwater, nutriënten en lokale energieproductie, is uniek in Europa. Duurzaam wonen begint hier en nu. 
    > Bekijk de video

    “Duurzaamheid is een zaak van elke burger, van de overheid en van de industrie. Het creëren van duurzame businessmodellen zal bepalend zijn om uitdagingen zoals klimaatverandering het hoofd te bieden. Het initiatief van het VBO om awards voor duurzaam ondernemen uit te reiken, is een stevige steun in de rug voor innovatieve ondernemers die het verschil willen maken. Bij DuCoop zijn we ambitieus om toonaangevend duurzaam wonen ingang te laten vinden bij projectontwikkelaars, lokale overheden en kopers/huurders, in België en hopelijk ook ver daarbuiten. DuCoop won eerder al een klimaatprijs in 2017. Door de nominatie voor de BBAE hopen we de bekendheid van ons duurzaam nog verder woonconcept te versterken.” 
    Peter de Smet, zaakvoerder van DuCoop

  • Hortiplan – A brand of Arvesta
    Mobile Gully System of MGS
    https://www.hortiplan.com/nl

    Hortiplan ontwikkelde zijn mobiele gotensysteem (Mobile Gully System of MGS) als een ecologisch alternatief voor de conventionele technieken bij glastuinbouw. Door bladgroenten en kruiden niet in volle grond te kweken en in de plaats daarvan met hydroponische systemen te werken, is er geen risico op bodemverontreiniging of -besmetting. De waterbesparing (> 80%) en de optimale plantendichtheid die het MGS oplevert, helpen telers om bij te dragen tot een groenere planeet. 
    > Bekijk de video 

    “Bij Hortiplan willen we echte pioniers zijn, door automatisering in de tuinbouw voortdurend heruit te vinden. Maar om prachtige resultaten te boeken, heb je gepassioneerde terreinexperts nodig. Deze European Business Award for the Environment in de wacht slepen zou dan ook een enorme erkenning zijn voor onze bedreven teams, die elke dag weer het beste van zichzelf geven.” 
    Niek Depoorter, Business Unit Director Agri Horti bij Arvesta

  • L'Oréal Libramont
    'Droge' productiesite
    https://www.loreal.fr/

    Al sinds 20 jaar onderneemt de L'Oréal-fabriek in Libramont actie om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Als modelsite op het vlak van duurzame ontwikkeling is de fabriek in Libramont het perfecte uithangbord van het ambitieuze project ‘L’Oréal for the Future’. Met dat programma wil de groep haar CO2-emissies, waterverbruik en afvalproductie met 60% terugdringen tegen 2020 (ten opzichte van 2005). Vastberaden om die uitdaging aan te gaan en vanuit de sterke wil om anders te produceren, is de Belgische fabriek van de groep sinds 2019 een ‘droge’ productiesite. Al het nutswater komt uit een gesloten circuit met gerecycleerd water, het leidingwater wordt enkel gebruikt om in producten te verwerken, en door de werknemers. Door twee technologieën te combineren (osmose en evapoconcentratie) kan het afvalwater gerecycleerd worden. Die combinatie levert een gemiddelde waterbesparing op van 200 m³ per dag. Dat is 60 miljoen liter water per jaar, of het equivalent van het jaarverbruik van 600 gezinnen. 
    > Bekijk de video

    “We zijn bijzonder trots op onze nominatie voor de Belgian Business Awards for the Environment. Deze award zou een mooie erkenning zijn voor de vele inspanningen die de teams in Libramont sinds jaren, dag in dag uit, leveren om onze milieu-impact terug te dringen. Duurzaam produceren is een van de grote stokpaardjes van de L’Oréal-groep. Getuige daarvan ons project ‘L’Oréal for the Future’, dat al heel wat mooie resultaten opleverde: de fabriek in Libramont is sinds 2014 koolstofneutraal en sinds vorig jaar ook een ‘droge’ productiesite.” 
    Laurent Mercenier, algemeen directeur van L’Oréal Libramont

  • MODS
    Modular Wood System

    https://www.mods.be/

    De MODS-elementen en accessoires zijn zo bedacht dat ze heel eenvoudig gemonteerd en gedemonteerd en opnieuw gebruikt kunnen worden. De bijzondere moduleerbaarheid maakt het mogelijk om ze telkens weer voor nieuwe tijdelijke structuren aan te passen. Zo kan eenzelfde voorraad MODS achtereenvolgens van een toonbank in een podium, een scheidingswand, een bar of welke andere structuur dan ook veranderen. MODS ligt helemaal in de lijn van de circulaire economie. Enerzijds biedt MODS een antwoord op tijdelijke wegwerp- of niet-recycleerbare oplossingen, anderzijds dienen houtoverschotten (uit schrijnwerkerijen) als grondstof voor een deel van de productie. 
    > Bekijk de video

     “'De moeilijkheid is niet zozeer het uitwerken van nieuwe ideeën, maar het ontsnappen aan de oude.' Die woorden van John Maynard Keynes, Brits econoom, vatten perfect samen welk effect MODS heeft in de sectoren waar we actief zijn (cultuur, events, retail en bouw). Het MODS-concept wordt doorgaans bijzonder enthousiast onthaald, maar de vaste gewoonten doorbreken blijkt soms wat moeilijk. Ik ben dan ook enorm blij met onze nominatie voor de BBAE’s. Het zal onze zichtbaarheid enkel maar ten goede komen, want met het label ‘duurzaam’ heb je als onderneming tegenwoordig toch een streepje voor. En ik hoop van harte dat we de award ook binnenhalen, vooral dan voor mijn team. Het zou een mooie erkenning zijn voor hun harde werk, van een belangrijke speler en een gevestigde waarde in het Belgische ondernemerslandschap.” 
    Julien De Visscher, CEO van MODS

  • Ondernemers voor Ondernemers (OVO)
    Sustainable Technology for Africa
    https://ondernemersvoorondernemers.be/nl/sustech4africa/

    Met 'Sustainable Technology for Africa' (SusTech4Africa) wil OVO duurzaam ondernemerschap in Afrika ondersteunen en promoveren. OVO werkt daarvoor samen met sterke organisaties zoals het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek (VITO), Thomas More hogeschool en The African Diaspora Projects Initiative. SusTech4Africa helpt geselecteerde Afrikaanse start-ups, scale-ups en ondernemers met Afrikaanse roots hun businessmodellen te optimaliseren en te verduurzamen door middel van intergenerationele en interculturele samenwerking. 
    > Bekijk de video

    “Belgische ondernemers kunnen heel wat leren van hun Afrikaanse collega’s, en vice versa. Ook in de aanpak van maatschappelijke uitdagingen. Ik reken erop dat we dankzij deze award Belgische ondernemers kunnen verleiden om eens over het muurtje te kijken.” 
    Björn Macauter, General Manager van OVO

 

  • Proximus
    Towards a Net Positive and Truly Circular Company
    https://www.proximus.com/nl/sustainability/respecting-our-planet.html

    In 2019 ontwikkelde Proximus zijn nieuwe groene strategie voor de volgende 10 jaar, die volledig geïntegreerd is in al onze bedrijfsstrategie. Deze vernieuwde groene strategie gaat veel verder dan onze huidige koolstofneutrale doelstelling. Tegen 2030 willen we immers een netto positief en echt circulair bedrijf worden. Om dit te bereiken zullen we verschillende initiatieven nemen. We willen onze energierapportering verbeteren en toekomstig verbruik  beter kunnen voorspellen. Voorts zullen we ook inzetten op groene energietransformatie, energie-efficiëntie van activa, en het optimaliseren van onze energie-aankopen.  We zullen onze klanten ook helpen om hun CO2-voetafdruk  te verminderen door het aanbieden van energiezuinige producten en diensten. Onze circulaire ambitie zullen we verwezenlijken door onze klanten en werknemers te betrekken bij 10 circulaire projecten en door 4 programma’s te lanceren waarmee we een echte maatschappelijke impact kunnen hebben. 
    > Bekijk de video

    “Genomineerd worden voor deze mooie award is voor ons een belangrijke erkenning en een bron van inspiratie.  Het bevestigt dat we de juiste keuzes maken en geeft ons extra motivatie om nog verder te gaan, samen met onze klanten, leveranciers, medewerkers en partners. Want de referentie-operator worden in Europa betekent ook een leider worden in de circulaire economie.” 
    Guillaume Boutin, CEO van Proximus

  • Valipac
    Het eeuwige leven van plastic hoezen

    https://www.valipac.be/nl/plastic-hoezen/

    Transportverpakkingen zo lang mogelijk in omloop houden, om hun circulariteit te verbeteren. Dat is de uitdaging die Valipac en zijn partners zijn aangegaan met de eerste circulaire krimphoezen, gemaakt van 50% plastic afval afkomstig van de inzamelingen bij bedrijven. De hoezen beschikken over technische eigenschappen die gelijkwaardig zijn aan virgin materiaal en hebben de tests op transportveiligheid met succes doorstaan. Vandaag worden ze gebruikt door bedrijven als Wienerberger, Coeck, Olivier Bricks, Vandersanden en Saint-Gobain Autover. 
    > Bekijk de video 

    “Dankzij ons project hebben 40.000 ton plastic transportverpakkingen die op de Belgische markt worden gebracht, vandaag toegang tot de circulaire economie. Elke ton gerecycleerde plastic vermijdt de productie van 3,03 ton CO2. Bovendien zijn de eigenschappen van het gerecycleerde materiaal gelijkwaardig aan die van nieuw materiaal. Deze Awards zijn de ideale manier om aan dit nieuwe product bekendheid te geven en om bedrijven die goederen verpakken aan te moedigen het te gebruiken.” 
    Francis Huysman, CEO van Valipac

  • Wienerberger
    Lanaken – Beerse  – Rumst
    https://www.wienerberger.be/over-wienerberger/

    Wienerberger en de natuur zijn sterk verweven. Het merk haalt de hoofdgrondstof voor de productie van al zijn keramische materialen immers uit 16 groeven. Tijdens en na die ontginning ontstaat er spontaan nieuwe natuur, en ook Wienerberger zelf legt nieuwe natuurinrichtingen aan. Onze fabrieken, die we vlak bij de groeven optrekken, liggen daardoor vaak midden in natuurgebied. Wienerberger zet zich in om aan de hand van tal van projecten de biodiversiteit op haar terreinen te verhogen, door ecologische verbindingen en natuurlijke overgangen te creëren tussen industrie- en natuurgebied. 
    > Bekijk de video

    “Duurzaamheid is onze ‘tastbare ambitie’. We willen dan ook ons steentje bijdragen, gelet op de snel veranderende wereld, het wijzigende klimaat én de tanende biodiversiteit. Die duurzaamheidsstrategie komt tot uiting tot in de diepste genen van ons bedrijf en vertaalt zich in talloze projecten. De Belgian Business Award for the Environment winnen zou voor Wienerberger een mooie erkenning zijn, maar ook een hart onder de riem om blijvend te investeren in onze mensen en in de omgeving waar we opereren. Met fierheid zouden we deze award dan ook delen met al onze stakeholders binnen en buiten Wienerberger.” 
    Caroline Van de Velde, CEO van Wienerberger

Bekijk hier de winnaars van editie 2017-2018!


Onze partners

Actiedomeinen

Een gezond ondernemingsklimaat is essentieel voor een gezonde economie en duurzame groei in België. Als VBO nemen we de verantwoordelijkheid om de motor van onze welvaartsstaat op kruissnelheid te houden. Om dat te bereiken, focussen we op 18 actiedomeinen die bijdragen tot een duurzame groei.


VBO-NIEUWSBRIEVEN

Schrijf u nu in en ontvang wekelijks de laatste artikelen direct in uw mailbox.